duminică, 31 decembrie 2023

Cândva, o trecere dintre ani

 

Poate că anul ce va veni va fi mai bun și poate că și noi vom fi mai buni, nu doar anul. Am căpătat un mare dar de la tatăl meu, acela de-a iubi munții. Am decupat din textele lui, o mică poveste despre un revelion petrecut acum 55 ani, la cabana Cozia.

"Învăţat de acum cu iarna pe Cozia, mi-a venit idea de a petrece anul nou la cabană. Şi pe atunci nu era ca acum, drum pentru maşini, oameni şi, mai ales, pentru adus alimente la cabană! Totul era să găsesc amatori şi să conving ONT-ul, for conducător, să organizeze aşa ceva. Şi le-am găsit pe amândouă. Ne-am adunat 27 de oameni, adică atâţia câte locuri avea cabana. Când am plecat spre Cozia, la oraş era vreme umedă şi oarecum caldă, dar pe măsură ce urcam, apărea zăpada şi drumul devenea din ce în ce mai anevoios. Unii, printre care şi eu, ne luasem schiurile, chiar dacă sus nu prea era pârtie şi în ce mă priveşte habar nu aveam să schiez. Grupul era unul heterogen, cu destui neobişnuiţi cu muntele, dar printre ei erau şi din cei cu experienţă montană. Printre cei de atunci nu pot să nu amintesc de Sofi, Toni și Vlad Popescu, iar ceilalţi o să mă scuze că nu-i amintesc, nereprezentând tot atâta importanţă pentru mine. Totul a decurs fără probleme până sub Bulz. Acolo zăpada mare şi neobişnuinţa multora cu drumurile de iarnă pe munte, a început să ne producă întârzieri. În ce mă priveşte eram răcit zdravăn şi cred că aveam şi ceva febră, dar dorinţa de a-mi petrece sfârşitul de an pe munte era mai presus de neajunsul fizic. Oricum i-am tras după mine, greu, dar cu fiecare pas eram mai aproape de cabană. Când am ajuns la Piatra Aniversării – aşa se numea pe atunci locul amenajat cu băncuţă, de cum ieşeai din zona cu cablu a potecii – ne-a întâmpinat nea Petrică Văcaru, paznicul de la cabană. Vesel nevoie mare că o bucată de vreme la cabană o să fie hărmălaia de care ducea atâta lipsă. Când nea Petrică s-a amestecat printre noi, s-a oferit să ne ajute la bagaje. Dar ce putea el duce din bagajele atâtor obosiţi. M-a ales doar pe mine şi mi-a luat schiurile. Mi-a spus după aceea că eram galben la faţă şi l-am crezut, pentru că ajuns sus, am constatat că aveam febră. Ne-am aranjat în camerele încălzite ca lumea şi cred că ne-am simţit bine cu toţii. Petrecerea s-a ţinut lanţ, fără excese şi întâmplările nu au fost diferite de altele la fel. Pe atunci cabana nu avea decât lămpi cu gaz, iar în faţa ei era doar o poiană frumoasă – şi vara mai găseai pe ea genţiene gingaşe -, atunci acoperită de zăpadă. Parcarea de acum s-a construit câţiva ani mai târziu. Am schiat în poiana din faţa cabanei. În ce mă priveşte am fost mai mult pe jos. Într-un brad, în zorii uneia din zile, a apărut o pisică sălbatică. Pe atunci natura era aici aşa cum o lăsase Dumnezeu, nu ca acum, modelată de om şi mai niciodată fericit. În cabană serile au decurs liniştit. Cel mult cu câte un dans mai zvăpăiat. Într-unul din ele, Marianei Laza i-au crăpat pantalonii, cam strâmţi pe ea şi ce puteam face decât să ne prăpădim de râs. A fost o atmosferă mai mult decât plăcută, care cred că multora le-a lăsat amintiri plăcute. Fusese acesta primul an nou organizat la cabana Cozia. De atunci altele au urmat, mai modernizate, cu lumină electrică, alimente aduse cu maşina, nu ca atunci, cărate cu spatele de un şirag de oameni înşiraţi pe munte. Dar cine ştie, poate acesta de atunci, o fi fost şi cel mai plăcut."

Dinu Boghez

Niciun comentariu: